Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011

Ψήφισμα ΔΚΜ στην Κεντρική Αντιπροσωπεία ΤΕΕ


ΨΗΦΙΣΜΑ  ΣΤΗΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΟΥ Τ.Ε.Ε.
ΤΟ «ΚΛΕΙΣΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ» ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ
ΚΑΙ Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ
Ο εκσυγχρονισμός του κράτους σε συνδυασμό με τον περιορισμό των δαπανών και την επιβολή αλλαγών και μεταρρυθμίσεων, αποτελεί έργο της κυβέρνησης που πρέπει να γίνεται χωρίς αναταράξεις και ιδιαίτερη δημοσιότητα, αρκεί να υπάρχει πραγματική πολιτική βούληση και νηφαλιότητα, ώστε οι εκάστοτε υπουργοί να προχωρούν σε δέσμες τροποποιήσεων, χρονικά ιεραρχημένων που θα λαμβάνουν υπόψη τους τις πραγματικές συνθήκες, την προσαρμοστικότητα και τα αντανακλαστικά όλων των εμπλεκομένων και δεν θα αποσκοπούν σε έναν νομοθετικό ακτιβισμό, αλλά σε πραγματικό αποτέλεσμα, σε πραγματικό χρόνο.
ΛΙΓΟΤΕΡΟΥΣ ΑΥΤΟΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΟΥΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΥΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ, και μάλιστα ΧΩΡΙΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ.
Δυστυχώς, η μέχρι σήμερα συμπεριφορά των κυβερνώντων οδηγεί μαθηματικά στην οδό του Τιτανικού της ελληνικής οικονομίας που είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα μίας απόλυτης ισοπέδωσης  που επιβάλει
Αρκεί να επισημάνουμε το απόλυτο φορολογικό μπάχαλο του υπουργείου οικονομικών, με τα πέντε φορολογικά νομοσχέδια των 10.000 σελίδων διατάξεων που παραπέμπουν σε χιλιάδες άλλες σελίδες, άλλων νόμων που μπλόκαραν ακόμη και το TAXISNET (150 άρθρα νόμων, πάνω από 1000 παράγραφοι, 180 σελίδες της Εφημερίδας της Κυβέρνησης, 218 εγκύκλιοι και υπουργικές αποφάσεις, επαναφορά αυτοτελούς φορολόγησης, απαλλαγή πόθεν έσχες πρώτης κατοικίας κ.ο.κ).
Είναι δε αδιανόητο και υποκριτικό μετά τα παραπάνω, να προβάλλεται επικοινωνιακά από τον ίδιο τον κ. Παπακωνσταντίνου, ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι μία σημαντική μεταρρύθμιση, όταν δεν ακουμπά καν τα μεγάλα προβλήματα της ανταγωνιστικότητας και
  • θεωρεί ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες Μηχανικοί  ασκούν εμπορικές δραστηριότητες, όπου προέχει η διαμεσολάβηση του κεφαλαίου και η διαχείριση του επιχειρηματικού κινδύνου και
  • δημιουργεί περιβάλλον για εξευτελιστικές αμοιβές, αδιαφορώντας για το ότι «… η καταστρατήγησιν των ελαχίστων τούτων ορίων εκ μέρους τινών εργοδοτών, επέτρεπε ως και αθέμιτον συναγωνισμόν εις βλάβην της επαγγελματικής στάθμης του Μηχανικού και της ποιότητας των μελετών και των έργων» (εισηγητική έκθεση του ΝΔ 2728/1953)
Σε ένα κράτος δικαίου που θέλει να θεωρεί αδιαπραγμάτευτη την ποιότητα των κατασκευών για λόγους δημοσίου συμφέροντος και θέτει προς τούτο αιώνια αστική και ποινική ευθύνη προς τον Μηχανικό, πρέπει ταυτόχρονα να  διασφαλίζεται ότι ο Επιστήμονας παράγει επιστημονικό έργο προς όφελος της Κοινωνίας. Το περιβάλλον ως πεδίο άσκησης του Μηχανικού και  αξία ζωής, θεμελιακά πρέπει να προστατεύεται.
Ρωτάμε λοιπόν σήμερα την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έαν η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία (τομή όπως τη χαρακτηρίζει) συμβάλει
  • στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας
·         στην μείωση του κόστους για τους καταναλωτές, όταν με εκμηδενισμένη την οικοδομική δραστηριότητα και με ελάχιστα δημόσια έργα υπό κατασκευή, αυξάνονται οι τιμές των δομικών υλικών, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 55-60% του κόστους ενός έργου, και
  • στην κατάργηση των αδικαιολόγητων περιορισμών και των αδικιών που δημιουργεί η προνομιακή μεταχείριση συγκεκριμένων ομάδων (με οικονομική και κοινωνική ισχύ) με αδικαιολόγητες επιβαρύνσεις για τους πολίτες,
όταν σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας Doing Business 2011 για το κόστος μίας οικοδομικής άδειας και τον αριθμό των ελλήνων μηχανικών αποδεικνύεται ότι:
·        οι ελάχιστες αμοιβές των μηχανικών στη χώρα μας υπολείπονται σημαντικά του μέσου όρου αμοιβών των ευρωπαίων συναδέλφων τους και ότι ο αριθμός των Διπλωματούχων Μηχανικών στην Ελλάδα είναι το 1,26% του πληθυσμού που είναι ίσως ο μεγαλύτερος σε όλη την Ευρώπη σε αναλογία κατοίκων.
·        Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 18η θέση σε σύνολο 29 Ευρωπαϊκών χωρών, ως προς τον αριθμό διαδικασιών αδειοδότησης που απαιτούνται,  ενώ ως προς τον χρόνο έκδοσης αδειών στην 13η καλύτερη θέση. Ως προς το κόστος των αδειών (βασική δαπάνη οι αμοιβές μελετών και επιβλέψεων) καταλαμβάνει την 10η καλύτερη θέση (φθηνότερο κόστος) με κόστος κάτω από το 50% του Μ.Ο. των 29  εξεταζόμενων χωρών.  
Βέβαια, οποιαδήποτε σύγκρισή με άλλα κράτη δεν θα πρέπει να γίνεται σε επί μέρους θέματα, αλλά στο σύνολο των συντελεστών παραγωγής των έργων, και τους κινδύνους που εγκυμονεί η κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών των μηχανικών.
Πράγματι, σε πολλά κράτη δεν υπάρχουν ελάχιστες αμοιβές, υπάρχει όμως οργανωμένο σύστημα παραγωγής έργων (δημόσιων και ιδιωτικών), υπάρχει όμως σύστημα αξιολόγησης και απόδοσης επαγγελματικών δικαιωμάτων, υπάρχει ουσιαστικός έλεγχος μελετών και στελεχωμένες υπηρεσίες, υπάρχουν προδιαγραφές.
Έτσι λοιπόν σήμερα η Πολιτεία, υλοποιώντας την δέσμευσή του μνημονίου, και καταργώντας τις ελάχιστες αμοιβές των μηχανικών, στρέφεται ουσιαστικά κατά του συνόλου της Κοινωνίας και του δημοσίου συμφέροντος γιατί,
τα ιδιωτικά έργα μπορεί να γίνονται με χρήματα των ιδιωτών, όμως στα εργοστάσια, στα ξενοδοχεία και στις κατοικίες, διαμένουν, εργάζονται και εξυπηρετούνται πολίτες της ίδιας χώρας και μάλιστα μίας χώρας με έντονη σεισμική δραστηριότητα και ιδιαίτερα τουριστικό προσανατολισμό.
Άλλωστε η ίδια Πολιτεία είναι που παρεμβαίνει, και μάλιστα ορθώς, στην κατασκευή των ιδιωτικών έργων, απαιτώντας την έκδοση οικοδομικής άδειας, θεωρώντας κάθε έργο ως έργο δημοσίου συμφέροντος, ενώ αμέσως μετά, και για όλες τις υπόλοιπες φάσεις κατασκευής αυτού του ίδιου έργου, αποποιείται κάθε ευθύνης της, εγκαταλείποντας την όλη διαδικασία στην τύχη και τον πατριωτισμό - φιλότιμο των Ελλήνων .
Ενώ λοιπόν η Πολιτεία όφειλε να έχει θεσπίσει ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο παραγωγής ιδιωτικών έργων, το μόνο που έκανε για να «καλύψει» τις δικές της παραλείψεις, ήταν η με νομοθετική ρύθμιση, δια βίου αστική και ποινική ευθύνη του Διπλωματούχου Μηχανικού. Παρόμοιος Νόμος δεν εφαρμόζεται πουθενά στον δυτικό κόσμο.
Φανταστείτε λοιπόν τον άναρχο ανταγωνισμό και τη χαοτική κατάσταση που θα επικρατήσει στην χώρα μας, όταν δεν έχουμε διασφαλισμένο σύστημα παραγωγής έργων, όταν δεν υπάρχουν επικαιροποιημένες προδιαγραφές, όταν μελέτες και επιβλέψεις αναλαμβάνονται από άτομα με αμφίβολη ακαδημαϊκή και επιστημονική κατάρτιση, όταν ο αριθμός των διπλωματούχων Μηχανικών αυξάνεται κατά 3.500 κάθε χρόνο, και όταν έχουμε μία τεράστια πτώση στην οικοδομική δραστηριότητα της τάξης του 50% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά (βρισκόμαστε στα επίπεδα του 1995).
ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΛΟΓΟΥΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:
1.    την άμεση απόσυρση του άρθρου 7 του νομοσχεδίου
«ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΑΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΩΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ»
2.    την παραπομπή στο πειθαρχικό συμβούλιο με αίτημα τη διαγραφή τους από το ΤΕΕ, όλων των βουλευτών μηχανικών που θα ψηφίσουν το συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου
3.     την απόσυρση όλων των εκπροσώπων μας από τα τεχνικά συμβούλια και τις επιτροπές εισήγησης για ανάθεση των έργων και μελετών
4.    τη συγκρότηση κοινών επιτροπών του ΤΕΕ με τα παραγωγικά υπουργεία ΥΠΟ.ΜΕ.ΔΙ. και Υ.ΠΕ.Κ.Α., με τη συμμετοχή του υπουργείου οικονομικών που δεν θα αποσκοπούν σε έναν νέο νομοθετικό ακτιβισμό, αλλά σε πραγματικό αποτέλεσμα, σε πραγματικό χρόνο και συγκεκριμένους στόχους:
*             την ορθολογικοποίηση του «συστήματος υπολογισμού των αμοιβών» σε συνδυασμό με την κατάργηση των στρεβλώσεων των υφιστάμενων «ευκαιριακών»  νομοθετημάτων
*             τη συνολική θεώρηση του συστήματος μελέτης επίβλεψης και παραγωγής και παραλαβής του τεχνικού έργου στη χώρα μας,
*             τη θεσμοθέτηση του Μητρώου Κατασκευαστών Ιδιωτικών Έργων (ΜΗ.Κ.Ι.Ε), σε συνδυασμό με τον εξορθολογισμό των ευθυνών όλων των επιμέρους συντελεστών παραγωγής έργων
*             την πιστοποίηση όλων των τεχνικών επαγγελμάτων μέσω της  θεσμοθέτησης Φορέα Μητρώων, Διαβάθμισης και Πιστοποίησης τεχνικών επαγγελμάτων
*             τον έλεγχο του αθέμιτου ανταγωνισμού και των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών στις μελέτες και τις επιβλέψεις των ιδιωτικών και δημοσίων έργων από το ΤΕΕ.
Χωρίς την θεσμοθέτηση αυτού του πλαισίου, που εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν μπορούμε σήμερα να μιλάμε για μια ελεύθερη αγορά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου